Saze, ženy, favely – křížící se cesty brazilského street-artu

Články
07.11.2024

Ekonomická nerovnost, korupce, masivní devastace životního prostředí a stále živé dědictví koloniálního útlaku – těmito slovy by se vedle nádherné přírody a rozmanité kulturní tradice dala popsat Brazílie. V minulém článku jsem popsala politický charakter brazilského „arte urbana“ a jeho vývoj – dnes už se jedná o masivní fenomén brazilských měst, výrazně formuje místní kulturu a Brazilci se s ním už přirozeně sžili. V tomto článku představím dva umělce a jednu umělkyni, kteří proměňují ulice svých měst v manifestaci vzdoru, ale i naděje a odvahy se nevzdat. Panmela Castro, Leandro „Tick“ Rodrigues a Alexandre Orion svým výtvarným vyjádřením bojují proti přehlížení a nerovnosti, ať už se jedná o rasovou a třídní diskriminaci nebo ekologii.

Neviditelní v zemi privilegovaných: Gender a rasová nerovnost v dílech Panmely Castro

Panmela Castro, sama Afro-Brazilka, se svými muraly obrací na ženy, které byly po dlouhá staletí zobrazeny jako „tiché oběti“. Brazilské, zejména černošské ženy žijí v prostředí, kde patriarchální a rasové násilí není jen osobní tragédií, ale společenským problémem zděděným z období, kdy byla Brazílie portugalskou kolonií. Otrokářský systém, který po staletí utlačoval potomky Afričanů, jim nikdy neposkytl možnost sociálního vzestupu. I dnes, 135 let po zrušení otroctví, Afro-Brazilci čelí strukturální diskriminaci a žijí převážně ve favelách (brazilských slumech), zatímco většinu politické a ekonomické moci drží v rukou bílá elita.

Série „Resist“ (Odpor) Panmely Castro není jen voláním po ženské solidaritě, ale především silnou výzvou k odporu proti systému, který ženy historicky přehlížel a utlačoval. Na zdech favel v Riu de Janeiru a Sao Paulu – městech, kde žijí tisíce žen v permanentním ohrožení – vyobrazuje postavy nezdolných černošských žen. S bojovnými gesty a obklopeny květinami stojí sebevědomé a odhodlané vymanit se z narativu obětí a vkročit do nové role silných aktérek odporu.[1]

Komunity v ilegalitě: Boj Leandra „Ticka“ Rodriguese za uznání favel

Sociální nerovnost v Brazílii není jen otázkou statistiky – je viditelná na každém rohu města, kde luxusní čtvrti s mrakodrapy sousedí s favelami plnými domů postavených z improvizovaných materiálů. Rozsáhlé chudinské oblasti nejlépe ilustrují celostátní společenskou marginalizaci a stigmatizaci. V místních komunitách vnímaných jako „ilegální“ žijí lidé, kteří se potýkají s omezeným přístupem k základním službám, jako je zdravotnictví a vzdělání. Státní moc zde často zasahuje pouze prostřednictvím násilí a represí, což vedlo k tomu, že mnoho obyvatel favel je kriminalizováno pouze na základě svého místa původu.

Leandro „Tick“ Rodrigues se prostřednictvím svých muralů snaží tento stereotyp rozbít a poukázat na bohatou kulturní identitu a kreativní potenciál favel. Jeho projekt „Favela Graffiti Tours“ vtahuje turisty přímo do srdce těchto komunit. Rodriguesova umělecká díla vyprávějí příběhy obyčejných lidí, kteří se denně vyrovnávají s násilím, předsudky a politickou nečinností. Tak Rodrigues propojuje umění s komunitním aktivismem a snaží se proměnit favely z „ilegálních zón“ v místa, která budí zájem příslušníků různých společenských vrstev.[2]

Vnést světlo do dopravní špíny – memento mori Alexandra Oriona

Alexandre Orion se zaměřuje na environmentální problémy a masivní devastaci přírody, která je v Brazílii na vzestupu. Jeho nejslavnější dílo „Ossário“ (Kostnice) vzniklo v roce 2006 v tunelu Max Feffer v Sao Paulu. Orion nepracoval s barvou, ale se špínou. Pomocí techniky „reverse graffiti“ (obrácené graffiti) čistil zdi tunelu pokryté vrstvou sazí z automobilového provozu, až na nich vytvořil obrazy lebek. Tunel, kterým denně projíždí tisíce aut, se stal symbolem destruktivních ekologických návyků obyvatel města a jejich přijetí permanentního znečištění jako „normálu“.[3]

Místa s absencí sazí se stávají mementem mori, připomínají projíždějícím jejich vlastní smrtelnost a destrukci životní prostředí. Policie se umělce pokusila zastavit, ale neměla žádnou zákonnou oporu – Orion tunel nepoškozoval, ale naopak čistil, což není přece nic protizákonného. Nakonec se úřady rozhodly tunel kompletně vyčistit, což přesně zapadlo do Orionova plánu: přinutit město čelit svému vlastnímu znečišťování. I když nakonec možná jinou cestou než skrze uvědomění, jak je ekologická situace kritická. O jejím kritickém stavu svědčil i velký ohlas, který Orionův „očistný rituál“ ve společnosti v roce 2006 vzbudil.

Umění jako zbraň proti přehlížení

V Brazílii se politické, rasové a environmentální problémy často proplétají takovým způsobem, že je těžké je oddělit. Street art jako forma vizuálního odporu tak reaguje na všechny tyto kontexty a zrcadlí rozporuplnou realitu země. Ať už jde o genderovou spravedlnost, boj za zlepšení přístupu k obyvatelům favel nebo ochranu přírodních zdrojů, umělci jako Panmela Castro, Leandro „Tick“ Rodrigues a Alexandre Orion proměňují barvy na pouličních stěnách ve znepokojivý hlas, který rezonuje daleko za hranice jejich čtvrtí. Vizuální provokace, kterou zanechávají na zdech, je zároveň uměleckým dílem, symbolem rezistence a odvážné vize, že jednoho dne se Brazílie stane zemí, kde na místo bezpráví a násilí nastoupí rovnost a spravedlnost.

Tereza Vydrová

 

[1] Více o díle Panmely Castro v článku: MADAN, Aarti. Panmela Castro's Political Street Art: Gendered Geographies of Black Brazilian Resistance. ASAP/Journal. January 2023, roč. 8, č. 1, s. 41–69. Johns Hopkins University Press. Dostupné také z: https://doi.org/10.1353/asa.2023.0002.

[2] Více v knize: HORVATH, Christina a Juliet CARPENTER. Co-Creation in Theory and Practice: Exploring Creativity in the Global North and South. 1. vyd. Bristol: Bristol University Press, Policy Press, 2020. 256 s. Dostupné také z: https://doi.org/10.2307/j.ctv161f375.

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Expozice
Články
19.12.2024

Nejrušnější londýnské nádraží získalo monumentální naleštěnou sochu od Yayoi Kusamy

Rozhovory
Expozice
Články
05.12.2024

Audiowalk jako kolaborativní praxe ve veřejném prostoru

Články
06.10.2024

Prolomit městskou šeď hlasem utlačovaných