Jak vystavovat veřejný prostor?

Expozice
Články
14.11.2024

Jako vhodné místo pro uměleckou či urbanistickou reflexi veřejného prostoru se přirozeně nabízí veřejný prostor samotný. Lze v něm pružně reagovat na konkrétní situace nebo problémy a je přístupný široké veřejnosti (už proto, že se mu široká veřejnost z principu nemůže vyhnout). „Diváci“ pak často daná díla nebo projekty nevyhledávají explicitně, ale spíš na ně náhodou narazí.

Výrazové prostředky v takovém případě musí být úderné až zkratkovité. Úplně stejně to funguje u venkovní reklamy. Na billboardu u silnice také nelze vypisovat konkrétní složení jahodového jogurtu, úplně stačí zobrazit obří šťastné ovoce.

Osobně jsem u uměleckých děl ve veřejném prostoru velkým zastáncem jasných a srozumitelných sdělení. Perfektně to ilustruje například galerie ArtWall, kde různorodé projekty zaměřené na současné celospolečenské problémy musí být pochopitelné i z rychle jedoucího auta.

Pro soustředěnou a hlubší analýzu ale není na ulici čas. V takové chvíli se může jako vhodná platforma jevit galerijní prostředí. Jak tedy vystavovat něco tak bezbřehého, jako je veřejný prostor, v něčem tak jasně orámovaném, jako je galerie?

Častým řešením je kombinace fotografie a textu. Obsáhlé fotografické soubory vizuálně zmapují danou problematiku (například vizuální smog, brownfieldy, stav kritické infrastruktury a podobně) a odborný text přidá potřebný kontext. Takové výstavy ale mohou být časově náročné a diváci mohou mít problém výstavu „učíst“. Osobně proto v takových situacích preferuji knižní formu (souborné publikace podobné výstavy naštěstí často doprovází). Jako další varianta existuje médium pohyblivého obrazu, které vzalo galerie a umělecké festivaly po celém světě v posledních letech útokem. Jakkoliv jsou audiovizuální díla pro svou komplexnost (v reálném čase propojují obrazovou i informační složku) praktická, opět může nastávat problém s percepcí, kdy všechna ta videa jednoduše nejdou „ukoukat“. Jde to ale i jinak. Důkazem je například aktuální výstava Aglaii Konrad s názvem Hung, Heaped, Shaped v Galerii VI PER v pražském Karlíně.

Původem rakouská, nyní v Bruselu žijící fotografka Aglaia Konrad (* 1960) se fotografické reflexi architektonického uspořádání, tvarosloví infrastruktury nebo vizuality městských meziprostor věnuje dlouhodobě. Velkoformátové fotografie vystavuje po celém světě, přednáší na prestižních univerzitách, vydává konceptuální i experimentální publikace. Ve svém nejnovějším projektu ale zvolila jiný přístup. Autorka zde fragmenty architektury a veřejného prostoru do galerie přenesla – a to doslova.

Obří kusy plechu, ventilační šachta, zkroucená svodidla, kovové mřížky nebo torza zábradlí se nyní s nepřirozenou lehkostí vznášejí prostorem galerie. Jedná se o úlomky zdemolovaných budov a městského mobiliáře převážně ze 70. a 80. let, které „musely“ ustoupit nové developerské výstavbě ve čtvrti kolem Severního nádraží v Bruselu. Pomačkané objekty vynikají samy o sobě silnou vizualitou a působí jako konceptuální skulptury. Tím, že se jedná o reálné úlomky historie, ale dostávají nebývalou hloubku a představují jakési pomníky architektury.

Umělkyně tak tematizuje důležitý fenomén, aniž by rezignovala na vizuální stránku. Vytržené střepy staveb se svými ostrými hranami zarývají pod kůži a zároveň dávají dostatek prostoru k vnímání doprovodného textu. Ten se zabývá důležitou problematikou překotného pokroku, kdy dochází k bezkoncepčnímu nahrazování původní zástavby novými víceúčelovými budovami – ty jsou často stavěny bez propracovaného architektonického návrhu, z nekvalitních materiálů a bez komplexního urbanistického řešení.

Ještě dál zašli japonští architekti Jo Nagasaka, Ryoko Iwase, Toshikatsu Kiuchi, Taichi Sunayama a Daisuke Motogi, kteří připravovali expozici na Bienále architektury v Benátkách v roce 2021. Do svého pavilonu přenesli kompletně celý dům. Z původní střechy vytvořili před pavilonem lavičky, fasádu domu přetransformovali na projekční plochu a uvnitř pavilonu byla kousek po kousku celá stavba dekonstruovaná v jakési muzeum původní architektury. Autoři projektu tak působivou formou demonstrovali, že typické dřevostavby, které rovněž ustupují rozmachu nové výstavby, jsou důležitou součástí japonské kultury, o niž by Japonci mohli rychle zcela přijít.

Části problematiky veřejného prostoru do galerie umístil i spolek Jezevky, když uprostřed Galerie Jaroslava Fragnera vytvořil oplocenou kolonii pro lidi bez domova se stany a plátěnými lůžky. Tím autoři upozornili na důsledky bytové krize.

Všechny zmíněné výstavy byly ještě doplněny fotografiemi nebo textem, ale právě reálné fragmenty architektonických, urbanistických nebo sociálních problémů dokázaly nejvíce zaujmout a hlavně emocionálně zasáhnout a tím vzbudit o téma zájem. Paradoxně možná dokonce víc než v jejich původním prostředí.

Stačí si jen představit, jak bychom v prostoru galerie reagovali třeba na vypreparované vnitřnosti Transgasu nebo náhodné kusy železničního mostu z Výtoně. Koneckonců jedním z objektů na výstavě Hung, Heaped, Shaped je i zbytek zářivkového lustru z bývalé menzy v Troji od Karla Pragera. Budova prošla v roce 2020 rekonstrukcí a původní interiér byl zcela zničen. Je tak klidně možné, že z něj zbyla právě jenom tahle zářivka. Projekt Aglaii Konrad se tak přímo propojuje s Prahou a můžeme jej chápat jako další varování před mizením hodnotné architektury a urbanistických celků. Nechat se zasáhnout nebo varovat můžete v Galerii VI PER do 9. listopadu.

Tereza Bonaventurová

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Expozice
Články
28.06.2024

Lidé jsou zvyklí chodit na výstavu, ale ne do laboratoře

Expozice
Články
30.11.2022

Ozvěny Parallels: Łódź

Expozice
Články
Recenze
08.08.2024

Festival m3: neviditelné město