Nové poznání známého – Vietnamci v Česku

Expozice
Články
11.04.2025

Ojedinělá výstava Vietnam blízký a vzdálený v Náprstkově muzeu asijských, afrických a amerických kultur přibližuje vietnamskou historii a kulturu nejen současnému vietnamskému a českému publiku. Kontrast v názvu je záměrný: vietnamská diaspora žije v České republice ve větším počtu již od 70. let minulého století, a tudíž je nám blízká, ale zároveň je vzdálená jak české většinové společnosti, tak často i druhé generaci českých Vietnamek a Vietnamců.

Náprstkovo muzeum zde přejímá současné zahraniční dekoloniální přístupy k muzejnímu vystavování. To se projevuje například v citlivějším způsobu vystavování exponátů, kdy se uvádějí okolnosti jejich získání, a celkově v představování jiných kultur ve spolupráci s lidmi a komunitami, které jsou jejich součástí. Všechny informační texty na výstavě jsou ve třech jazycích, vietnamsky, česky a anglicky. Výstavu doprovázejí vzdělávací programy pro školy a širokou veřejnost, vznikající například ve spolupráci se spolkem Viet Up nebo Česko-vietnamským vzdělávacím institutem. 

Dekolonizace muzea nespočívá pouze v proměně jeho funkce jako instituce, která historicky zastávala mocenskou roli a prosazovala dominantní kánon vědění. Neméně důležité je přehodnocení samotného myšlení, jež ovlivňuje naše vnímání světa a dějin. Jak upozorňuje historik a doktorand Ústavu světových dějin FF UK Ondřej Crhák, tato reflexe je zásadní – zejména v případě etnologických muzeí, jako je Náprstkovo, jehož sbírky z velké části tvořili cestovatelé a sběratelé, třeba Emil Holub. Vietnamská část asijských sbírek je podle Crháka relativně malá – Vietnam stál dlouho stranou hlavního zájmu, na rozdíl od Japonska či Číny. Situace se změnila po roce 1945, kdy budování transnacionálních socialistických partnerství zvýšilo československý zájem o Vietnam a jeho kulturu. Přesto většina exponátů zůstává dodnes spíše sběratelské povahy. 

Výstava je tematicky rozdělena do tří částí: Vietnam vzdálený, Češi a VietnamVietnam blízký. Koncepce výstavní architektury umělce Tomáše Svobody vychází z topologie ulic Hanoje a přejímá jejich vizuální prvky, ale zároveň se nesnaží Vietnam prezentovat zbytečně exoticky. Externí konzultantka výstavy, architektka a doktorandka na UMPRUM Thu Huong Phamová, přirovnává tento výstavní přístup k principům interkulturního veřejného prostoru, který může obsahovat specifické dočasné či trvalé symboly dalších kultur. Ten se nestaví nad jinou kulturu nebo zvyklosti, ale naopak usiluje o jejich pochopení a začlenění do stávajícího kontextu. 

V úvodní části výstavy vstupujeme do pomyslné tržnice, kde se tradiční historické artefakty (sošky, nádobí či kroje) nacházejí v tematicky rozdělených stáncích. Barevné lampiony, stužky a terasovité panely ilustrují historii Vietnamu – od období čínské nadvlády a silných čínských vlivů (konfuciánská morálka formující tradiční vietnamskou společnost) přes francouzskou kolonizaci až po nástup modernity a vietnamskou válku.

Druhá část se věnuje vztahům mezi oběma zeměmi prostřednictvím archivních materiálů. Mezi ně patří dobové fotografie z československé nemocnice v Haiphongu, filmové záznamy, plakáty a různé smlouvy. Tyto dokumenty mapují poválečnou podporu obnovy a ideologickou snahu o budování transnacionálních socialistických partnerství.

Od 70. let přicházeli Vietnamci do Československa jako levná pracovní síla v rámci socialistických smluv. Tak vznikla vietnamská diaspora, která se po roce 1990 z velké části začala věnovat drobnému podnikání – stánkům, obchodům s potravinami nebo restauracím. Thu Huong Phamová připomíná, že to, co začalo jako politická migrace už v roce 1967, dnes tvoří třetí nejpočetnější menšinu, která přispívá k rostoucí diverzitě české společnosti.

Závěrečná audiovizuální sekce výstavy se zaměřuje právě na výpovědi první a druhé generace vietnamské diaspory žijící v České republice a prostřednictvím krátkých videí s rozhovory zpracovává různorodá témata odrážející její komplexitu – od generačních rozdílů, queer zkušeností přes kontrasty mezi českým a vietnamským prostředím až po zkušenosti rodičů, kteří zažili válku ve Vietnamu.

Mezi diskutovanými tématy jsou také stereotypy, které reflektují videa influencerek a influencerů z vietnamské komunity, jako jsou Asijatka, Chilli nebo Honza Krakonoš Trần. Ti opakují například často slýchané otázky a poznámky typu: „Vaši mají taky večerku nebo nehtový salon?“ nebo „Jé, vy umíte ale dobře česky, ani bych nepoznala, že jste z Vietnamu.“ Tzv. „Budka předsudků“ nám zrcadlí přinejmenším nevítané komentáře, v horším případě přímo rasistické poznámky.

Výstava Vietnam blízký a vzdálený se zabývá vietnamskou diasporu do hloubky a zároveň vybízí k sebereflexi – jak nás ovlivňují zakořeněné stereotypy a co znamená být součástí diaspory v Česku. Na poli výtvarného umění lze jako inspirativní příklad uvést loňskou výstavu Nhớ: Priestor medzi jedným a druhým koncom pod vedením Kvet Nguyen a Denisy Tomkové v bratislavské Kunsthalle. Letos v pražské galerii 35 m² stejné autorky spolu s Quynh Trang Tran představily výstavu Memory Building Sites.

Kurátorka výstavy: Adéla Tůmová, autor: Ondřej Crhák, spoluautorky: Marta Lopatková, Barbora Nováková, konzultace: Nguyen Kinh, Thu Huong Phamová, spolupráce: Česko-vietnamský vzdělávací institut z.s., Viet Up 

Lenka Štěpánková

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Expozice
Články
Recenze
03.04.2025

Skanzeny pod širým nebem

Expozice
07.09.2022

První ročník mural art festivalu Wall Street

Expozice
06.09.2022

Suška – Kameny / Škoda – Objekty