Audiowalk jako kolaborativní praxe ve veřejném prostoru

Rozhovory
Expozice
Články
05.12.2024

První listopadový víkend se v Praze nesl ve znamení oslav 50 let výročí od otevření červené linky C pražského metra. Návštěvnici i náhodní cestující se během něj měli možnost zapojit do série uměleckých performancí na stanicích Kačerov, Budějovická, Vyšehrad a I. P. Pavlova. Pod záštitou Dopravního podniku Praha a Galerie hlavního města Prahy tak vznikl „Festival pro cestující diváctvo“, který nabízel rozličné intervence pracující s architekturou metra, oživující topologii a veřejný prostor těchto míst.

Z procházek, participačních her, divadelních představení či několikadenních rituálních obřadů jsem vybrala autorky a autory tzv. audiowalků, které probíhaly na stanici metra Vyšehrad. Savka Marenić a kolektiv nabídli inscenované performativní drama „Šepot v údolí“, zatímco Ludvík Píza a Anna Datiashvili pracovali s performativní (audio) procházkou „Utopie“.

Vezměme to od začátku. Proč audiowalk a v čem spočívá jeho kolaborativní přístup?

Ludvík Píza: Vystudoval jsem režii alternativního divadla na DAMU a už při přípravě absolventského projektu mě zajímaly formáty, které nejsou vázané na divadelní budovu. Chtěl jsem oslovit i publikum, které nemá nutně kulturní kapitál nebo nepřichází do styku s uměním často, případně jen v jeho tradiční podobě. První zkušenost s audiowalkem jsem získal v projektu „Vnitroměsto“ (2020), zaměřeném na veřejný prostor, kde jsme tento formát s herci poprvé vyzkoušeli. Audiowalky nejsou novinkou a v kombinaci s herci a uměleckými osobnostmi mají pevné místo v historii performance. Tento formát mi vyhovuje svou schopností nabídnout obecenstvu intimitu a zvýšenou citlivost vůči okolí. Inscenovaná procházka a živá akce ve veřejném prostoru umožňují zpomalit a prožít místo jinak, právě skrze audio příběh.

Savka Marenić: Jsem architektka a už několik let se věnuji fiktivnímu storytellingu v galeriích a veřejných prostorech. Snažím se pomocí příběhů nabídnout nový úhel pohledu na konkrétní místa a měnit způsob, jak je lidé vnímají. V galeriích nejčastěji pracuji s textilními intervencemi, audio příběhy, se zvukem a psaným textem, ale chybí mi tam přímá interakce s obecenstvem a veřejným prostorem. Právě proto mě více láká tvorba přímo na konkrétních místech. S kolegyní Kateřinou Radakulan jsme loni vytvořily imerzní audiowalk „Znovu domov“ v Troji, v rámci programu Umění pro město, kde jsme si tento formát vyzkoušely poprvé. Nyní jsem jej realizovala s kolektivem dalších účinkujících na Vyšehradě. Audiowalk je ale jen jedním z mnoha způsobů, jak příběhy sdílet. Je to náročný formát – musíte skloubit herce, publikum a samotný prostor, který se stává víc než jen kulisou. I přes časová omezení byl pro nás tento projekt výzvou, která se vyplatila, protože publikum reagovalo velmi pozitivně a myslím, že jsme tím místu vdechli nový život.

Proč jste si vybrali z vybraných stanic metra právě Vyšehrad?

LP: Vyšehrad jsme zvolili strategicky, mimo jiné se mi líbilo, že je hodně panoramatický, otevřený, a nabízí tak možnost pohledu vícero směry a přes různé vrstvy. Působí vícerozměrně, což je zajímavé z hlediska divadla a zážitku, kam se dívat a na co. S Annou Datiashvili a herci jsme chtěli pracovat s něčím živějším a prostor tak trochu více rozehrát.

SM: Chtěla jsem navázat na svůj doktorský projekt, kde se zabývám fiktivním vyprávěním jako péčí o určité prostory, konkrétně o zranitelná místa, která prošla nějakým traumatem. Jedním z těchto míst je Nuselský most – vnímám ho z perspektivy cizinky, která přišla do Prahy. Poprvé, když jsem se procházela po tom mostě, mě zaujal fascinující výhled. Zároveň mě ale přitahuje i ta další rovina, poetická, kdy se po mostě lidé běžně neprocházejí, protože nese určitou „smůlu“ a vytvořil jizvu v krajině. S tím jsem chtěla pracovat. Bavila jsem se také s mnoha lidmi z údolí pod Nuselským mostem a říkali mi, že most nemají rádi, že nevědí, jak změnit svůj pohled na něj. Proto jsem chtěla pracovat s tím „duchem“ místa, pokusit se přinést nový pohled, který by ukázal, že i tady lze najít něco pozitivního – výhledy, krajinu, zeleň, která prorůstá betonem a proměňuje prostor pod mostem. Z architektonického a urbanistického hlediska je to zajímavé místo, plné kontrastů.

Jak audiowalk probíhal?

LP: Audiowalk „Utopie“ začal srazem u restaurace, odkud se skupina postupně vydala procházkou v okolí metra, doprovázena zvukovou nahrávkou. Zvuková část zahrnovala rozličná slova a příběhy, které postupně vedly k hlavnímu cíli procházky. Je nutné podotknout, že průvodcovská sluchátka nabízejí možnost živé interakce s publikem.

SM: Bylo fascinující, jak se z rušného místa kolem metra stalo díky Ludvíkově audionahrávce něco pomalého a meditativního. Krok za krokem jsme se zaposlouchávali do příběhu, což úplně zpomalilo běžný ruch.

LP: První inscenovaná scéna proběhla v prosklené místnosti pro zaměstnance, kde herci odehráli scénku inspirovanou otevřením metra v roce 1974, s proslovem stylizovaným podle dobových záznamů. Další byla pohybová choreografie, kdy každý z herců reagoval na okolní architekturu svým pohybem – někdo si lehl na trávník u bistra, jiný využíval nadchod nad zastávkou. Cílem bylo objevit herní prvky v současné architektuře a propojit se s prostorem.

V poslechové části se rozvíjelo téma vrstev – od geologických přes vrstvy paměti a pohledu. Klíčové bylo ukázat různé způsoby, jak prostor vnímat: z různých výšek, perspektiv a s přihlédnutím k historii. Herecké akce oživily prostor a nabídly alternativu k jeho tranzitnímu charakteru. Na závěr jeden z účinkujících guerillově vyvěsil plakát s přáními a představami, jak by mohl být prostor metra proměněn – tato choreografie odrážela sny a představy o tom, co by se mohlo změnit, doplnit nebo odebrat. Je důležité zapojit do těchto otázek i publikum a ukázat lidem, že mohou tento prostor spoluvytvářet a ovlivňovat.

SM: Pro procházku „Šepot v údolí“ jsem znovu oslovila Nikolu Jankoviće jako jednoho z účinkujících, ale také jako autora písně „Sci-fi High Tech“, kterou jsme pro účely procházky spolu napsali. Jonáš Balcar pak vytvořil soundtrack, šepoty „ducha údolí“, který provázel účastníky během celé cesty.

Procházka začínala u vietnamského bistra u výstupu z metra směrem Letňany. Tam se diváctvo setkalo s účinkujícími Nikolou Jankovićem a Gabrielou Veselou, kteří zde měli „rande“. Gabriela byla cizinkou, která přicházela z hotelu Corinthia a na společné schůzce s Nikolou začala objevovat prostor kolem stanice Vyšehrad. Chtěla jsem pracovat s pojmem fikce – proč je důležitá v „šepotech“ a jak nám pomáhá vnímat prostor jinak a rozvíjet imaginaci. Společně jsme pak zamířili pod most, kde se setkávají vrstvy minulosti a současnosti, kde se příroda a beton propojují.

Pak se objevil „duch“ – fiktivní prvek, který dotvářel atmosféru prostřednictvím pláště z látek. Hudba a šepoty ve sluchátkách podněcovaly představivost i v rušném prostředí. Cesta vedla přes Nuselský most, kde jsme mohli zkoumat výhledy na město a přemýšlet o veřejném prostoru a identitě místa.

Procházka končila u fontány – průduchu metra, tedy u socialistického projektu, který se zcela nepovedl. Právě toto místo pro mě symbolizuje „ducha místa“ a péči o prostor, kde by mohla být zahrada a voda. V okamžiku, kdy se stmívalo a zapadalo slunce, jsme chtěli v diváctvu vyvolat trochu jinou vzpomínku na toto místo – aby ho vnímali jinak a s lepším pocitem.

Naplnila akce to, co jste od ní očekávali?

SM: Ano, z reakcí mám pocit, že se to povedlo. Bylo hodně lidí, kteří sice žijí v Praze, ale nikdy nepřešli Nuselský most. V našem projektu zazněla i zmínka o sebevraždách a temné legendě mostu. Chtěli jsme tak trochu uctít památku těch lidí, o kterých se nemluví – kolik jich zemřelo, ani nejsou k dispozici přesná čísla.

LP: Připadalo mi dobré, že jste na to citlivě upozornili. Samotný přechod přes most jsem si s tím osobně nespojoval, protože záměr procházky lidi naladil na jiné vnímání. Těšili se, co objeví na druhé straně – pracovalo se přitom se scénografií prostoru, která přirozeně dotvářela atmosféru. Na obou procházkách mi bylo sympatické, jak se veřejný prostor používal jako scénografie s ohledem na etiku a historii místa. Je důležité respektovat, co tam je, nebýt vůči tomu místu invazivní nebo neuctivý. Přístup přes storytelling toto přesně poskytoval.

Rozhovor vedla Lenka Štěpánková

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Rozhovory
Články
Recenze
01.12.2022

Pokoje 2022 - aneb oživení dalšího prázdného domu

Expozice
Recenze
20.06.2024

Klima Biennale Wien

Články
15.12.2023

Světlo pro metro