Město za koně – nebo pro koně?

Články
20.03.2025

Koncem loňského roku médii proběhla zpráva o tom, že Pardubice mají zájem na přípravě umělecké či umělecko-architektonické soutěže na realizaci díla pro veřejný prostor. Předmětem sochařského zadání by měl být kůň.

Přání doplnit veřejný prostor o umělecké ztvárnění koně se v Pardubicích vynořuje a zanořuje poměrně cyklicky. V jistém slova smyslu se to zdá být i logické: půlkoně mají Pardubice ve svém erbovním znaku a mezi každoroční tradiční události nadregionálního, potažmo mezinárodního významu patří také dostihový závod Velká pardubická. Koňská tematika by se proto, dle zástupců a zástupkyň vedení města, měla propsat i do veřejného prostoru. Souběžně se záměrem realizace koňské sochy však město také zdůrazňuje přání mít svůj „fotopoint“, tedy místo koncipované primárně pro to, aby se zde člověk chtěl vyfotografovat a aby po sociálních sítích dále sdílený snímek v sobě nesl jednoznačnou informaci o tom, kde byl pořízen. 

Zmiňovaná iniciativa a otevřené propojení tématu uměleckého díla a destinačního marketingu mě nutí (si) připomenout, jaké role umění ve veřejném prostoru plní či může plnit – ty pozitivní i ty negativní.

Umění ve veřejném prostoru dokáže amplifikovat důležitá témata i hlasy, které by jinak byly jen stěží slyšitelné. Může kultivovat i aktivizovat, promlouvat i připomínat, nutit k přemýšlení i podporovat sebevědomí místa a komunity. Má svou moc, s níž se však současně pojí také osobní a institucionální zodpovědnost. Je-li umění účelově zneužité, může výrazně narušit integritu místa a odvádět pozornost od jinak důležitých otázek. Umění musí do veřejného prostoru vstupovat s patřičnou citlivostí a opatrností. Na to se ostatně v Pardubicích dlouhodobě snaží upozorňovat i městská galerie GAMPA, která k lokálním i nadregionálním tématům spjatých s uměním ve veřejném prostoru v roce 2022 vydala také tištěný bulletin. V něm o svých zkušenostech hovoří také teoretička umění a kurátorka Galerie hlavního města Prahy Jitka Hlaváčková. Ta ve svém textu mimo jiné připomíná významnou americkou kritičku Lucy R. Lippard, která se již na sklonku 90. let minulého století přikláněla k tomu, aby se díla ve veřejném prostoru vztahovala k významům s místem výrazně propojeným – ať již ve smyslu historie, současnosti či směrem k budoucnosti. Touhu spjatou s materializací koně lze v tomto smyslu tedy částečně pochopit, těsná blízkost marketingového uvažování však signalizuje riziko exploatace a využití umění spíše jako módního doplňku či komercializovaného funkčního prvku. 

K tématu koně v pardubickém veřejném prostoru nutno dodat, že město v roce 2024 uskutečnilo bezplatnou, minimálně jednoroční zápůjčku díla Michala Gabriela. Třímetrová ocelová skulptura koně je dočasně umístěna v centru města na louce pod zámeckými valy. Nedaleko pardubického nádraží, v těsné blízkosti nákupního centra Albert, se pak koncem ledna 2025 z čista jasna objevila další koňská socha, tentokráte jezdecká. Zatímco Gabrielův objekt je usazen do okolního prostředí poměrně citlivě a svým romantizujícím způsobem neutrálně doplňuje zámecké okolí, objekt před nákupním centrem působí jako něco mezi nepovedenou pouťovou atrakcí a neumně pojednaným stojanem na kola či nákupní vozíky. 

Jak vidno, koňské sochy do pardubického veřejného prostoru vstupují i bez výše zmiňované soutěže různými způsoby i v různých podobách, někdy dočasně, jindy na delší dobu. O to pečlivěji by mělo být zváženo zadání soutěže. Je důležité přemýšlet nad tím, co má plánovaná realizace vzhledem k současnosti, ale především k budoucnosti reprezentovat, co sdělovat, jak promlouvat. Je-li chtěnou reprezentací jen ladná a vizuálně působivá tělesnost koňského těla, možná by bylo lepší na počest koňské eleganci proměnit některou pardubickou zeleň v koňskou pastvinu. Přitáhlo by to možná stejnou, ne-li větší pozornost veřejnosti. Pokud ale město nebude na figurativním pojetí trvat a místo toho otevře zadání imaginaci, může se zrodit překvapivé umělecké řešení umožňující tvůrčí práci s atributy, které bude živým a relevantním vzkazem pro budoucnost.

Šárka Zahálková

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Články
26.09.2024

Ukradené galerie

Expozice
Články
06.06.2023

Vyústění Žižkovského tunelu by mohla ozdobit hra světel

Expozice
Články
28.06.2024

Lidé jsou zvyklí chodit na výstavu, ale ne do laboratoře