V Drážďanech odstartoval projekt Česká Sezóna

Expozice
Články
12.09.2022

Českou sezónu, jednu z největších přehlídek českého umění v Evropě, v červnu letošního roku slavnostně zahájily Státní umělecké sbírky v Drážďanech. Představí se během ní řada současných českých umělců, a to také ve veřejném prostoru historického centra města. Kurátorem projektu je historik umění prof. Jiří Fajt, který v drážďanských sbírkách aktuálně zastává post vedoucího mezinárodních projektů.

 

Státní umělecké sbírky v Drážďanech (Staatliche Kunstsammlungen Dresden – SKD) jsou jednou z nejvýznamnějších sbírkotvorných institucí v Evropě se silným mezinárodním významem. Projekt nazvaný Všechnu moc imaginaci! Česká sezóna v Drážďanech, který potrvá od června do konce roku 2022, je motivován letošním předsednictvím České republiky v Radě Evropské unie a jeho hlavním cílem je přivézt do Drážďan přední české osobnosti z oblasti divadla, filmu a současného výtvarného umění. Pod vedením prof. Jiřího Fajta, který do instituce nastoupil v roce 2021 na pozici ředitele programu a mezinárodních záležitostí, chce SKD i do budoucna rozvíjet podobné formáty projektů a svou dramaturgii zaměřit na přeshraniční kulturní dialog, především se zeměmi středo-východní Evropy.

Projekt, na jehož organizaci se podílel také Česko-německý fond budoucnosti nebo pražské Studio BUBEC, představí pestrý program ve čtyřech programových blocích, které zároveň přinášejí alternativu k drážďanským výstavám převážně klasického umění. Celkový koncept projektu je inspirován meziválečnou tradicí umělecké avantgardy, přičemž za své pojal motto výtvarníka Jana Švankmajera „Všechnu moc imaginaci“. Odkazem na surrealistickou tradici v českém prostředí je zdůrazňována specifická poetika i nekonečná fantazie, se kterou u nás meziválečná výtvarná díla vznikala a se kterou pracují někteří čeští umělci dodnes. V neposlední řadě jsou vyzdvihovány různé podoby imaginace a jejich místo v současném světě.

První částí projektu, která odstartovala 24. června 2022, je sochařská instalace ve veřejném prostoru nazvaná Relocated, jež do centra Drážďan, zapsaného od roku 2004 na list světového dědictví UNESCO, přinesla díla Čestmíra Sušky, Františka Skály, Michala Gabriela, Mileny Dopitové, Davida Černého, Krištofa Kintery a Jakuba Nepraše.

Čestmír Suška, Opuštěná obydlí, foto: archiv autorky

Sochař Čestmír Suška na náměstí Georg-Treu-Platz přivezl svá Opuštěná obydlí, jejichž tvarosloví vychází ze starých jurt i dekorů, které se objevují v interiérech domácností. Téma opuštěného domova se dotýká problematiky války, uprchlické krize i politických režimů. Kolemjdoucí mohou do „obydlí“, jež jsou vyrobena ze starých ocelových cisteren, vstoupit, a pomyslně tak do nich opět vrátit život. Na náměstí je spolu s nimi nainstalován také ikonický Prastánek umělce Františka Skály, který byl do Drážďan převezen z pražských Kasáren Karlín. Stánek s občerstvením je vyroben ze třísetletého dubu a do městského prostředí přináší prvek organičnosti a divoké přírody. „Zplanělá architektura“, jak autor o stánku často mluví, zároveň upozorňuje na potřebu oprostit se od všudypřítomného tlaku na výkon či racionalitu a klást důraz také na odlišné životní hodnoty. Autor v Drážďanech umístil také dílo Poblik, které navazuje na lavičku umístěnou na pražské Hadovce. Drážďanská verze ovšem ve tmě intenzivně svítí, čímž přitahuje celou škálu hmyzu žijícího v městském prostředí.

František Skála: Prastánek, foto: archiv autorky

František Skála: Poblik, foto: archiv autorky

Na historické Brühlově terase jsou poté umístěny hned čtyři instalace: v blízkosti barokní fontány potkáte soubor osmnácti figurálních soch mužských postav, kočkovitých šelem a koní nazvaný Mise od sochaře Michala Gabriela. Figury, jakoby zastavené v neurčitém bodě svého putování s nejasným cílem, přinášejí svůj příběh do současného světa. Kolemjdoucím nabízejí důvod k pozastavení se a zamyšlení se nad prostorem kolem nich. Jen o pár kroků dále pozoruje panorama historického centra města a břehy řeky Labe autorova bronzová socha Buddha jezdec.

 Mise a Buddha jezdec Michala Gabriela, foto: archiv autorky

Před vstupem do drážďanské Akademie výtvarných umění našlo dočasné umístění ikonické dílo Quo Vadis od Davida Černého. Socha pochodujícího trabantu vznikla jako reakce na otázku, co se stane se znovusjednoceným Německem po pádu komunistického režimu a zároveň jako reflexe událostí roku 1989, během něhož se tisíce východních Němců snažily přes budovu pražského velvyslanectví Spolkové republiky Německo emigrovat na Západ, přičemž před areálem velvyslanectví zanechávaly své automobily. Na břehu Labe lze poté potkat další autorovo dílo – Miminka, která byla kdysi upevněna na Žižkovské věži v Praze.

Quo vadis od Davida Černého, foto: archiv autorky

Miminka Davida Černého, foto: archiv autorky

Dílo Krištofa Kintery My Light is Your Light navazuje na autorovu fascinaci pouličními lampami a jejich symbolikou. Ve svém díle se dotýká problematiky recyklace a znovuvyužití starých předmětů, poukazuje k jejich historii, vlivu civilizace na životní prostředí a vybízí k úvaze nad její spotřebou energií.

„Lustr” Kryštofa Kintery, foto: archiv autorky

Dílo Jakuba Nepraše s názvem Cultural Swarm, které je věnováno divadlu, kultuře a kreativitě, je zavěšeno v podchodu pod Brühlovou terasou. Na první pohled nenápadný objekt, který dobře zapadá do svého okolí, ale překvapí svým dynamickým obsahem. Světlo, zvuk, animace i projekce s archivními záběry z inscenací Laterny magiky vytvářejí dohromady dojem organického, surreálného organismu – koneckonců podobně jako včelí roj, který inspiroval název díla.

Cultural Swarm od Jakuba Nepraše, foto: archiv autorky

Posledním dílem výstavy je Lepší špatný nápad už tady nebyl? umělkyně Mileny Dopitové. Absurdní basketbalový koš se síťkou, která se postupně zužuje a nemůže tak plnit svou obvyklou funkci, je nainstalován na zdi, která spojuje historickou budovu Akademie výtvarných umění a novou výstavbu. Dílo vytváří mnohovrstevnatou a otevřenou situaci, která připomíná každodennost a činnosti spjaté s běžným životem, které se z turistických center měst vytratily. Tematizuje tak lokální paměť, gentrifikaci, ale především historii místa a jeho obyvatel.

Milena Dopitová: Lepší špatný nápad už tady nebyl?, foto: archiv autorky

V průběhu léta se v Drážďanech uskuteční celá řada doprovodných akcí včetně artist talků s českými umělci. Na výstavu Relocated bude poté navazovat výstava ve výstavních prostorách budovy Lipsius bau, jež propojí klasiky surrealismu se současnou generací umělců. Více informací o programu a projektu: https://www.skd.museum/programm/alle-macht-der-imagination-tschechische-saison-in-dresden/

---

Petra Widžová
 

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Rozhovory
12.12.2022

Ukradená galerie Děčín - rozhovor s Radkem Fridrichem

Články
07.09.2022

Zahrádky jako fenomén – zahrádkářské kolonie součástí městské krajiny

Expozice
06.09.2022

Suška – Kameny / Škoda – Objekty