Ukradené galerie

Články
26.09.2024

Kolem půlnoci v květnu 2010 se Artur Magrot s Alessandrou Svatek vloupali do jedné z nepoužívaných vitrín v ulicích Českého Krumlova, umístili do ní xeroxy svých obličejů a pozvali pár přátel na víno a vernisáž. To, co se ze začátku jevilo jako jednoduchá intervence dvou mladých umělců, se rozrostlo do pravidelného setkávání na stejném místě ve stejný čas. Vznikl tak živelný projekt Ukradených galerií (UKG). Aniž by Artur s Alessandrou něco podobného plánovali, bavila je myšlenka rozšiřovat UKG podobným způsobem, jako to dělají McDonald ‘s nebo Starbucks.

Síť namísto centralizace

 Českém Krumlově se od té doby střídala výstava každý týden a díky tomu se podařilo rozšířit povědomí o galerii mezi umělkyně a umělce, početné publikum, média i turisty. Přispělo k tomu také pravidelné setkávání, místní si je lehce zapamatovali. Nebylo nutné vytvářet pozvánky a propagaci, tu zajišťovala hlavně síť vystavujících a jejich publikum.

Začali se ozývat zájemci o provozování UKG z různých koutů světa, se kterými se snažili být Artur s Alessandrou v kontaktu. Své zkušenosti sdíleli také na společných konferencích pořadatelů UKG, které organizovali. Zájemci o provozování UKG dostali doporučení vytvořit jednotný systém  zaznamenávání výstav formou dílo plus návštěvníci, který pomáhal hlavně záznamu a archivaci výstav, jež se střídaly ve vražedném tempu a množství. Tyto záznamy, nejčastěji ve formě fotografií, poté sdíleli na stránkách Ukradené galerie a na sociálních sítích.

V roce 2016 se galeriím věnoval také projekt Action Galleries kurátorky Lenky Sýkorové, která psala o jejich existenci v Českém Krumlově, Praze, Písku, Telči, Děčíně, Linci, Drážďanech a Nitře. Galerie fungovaly i v Lisabonu či Miláně. Podle odhadů zakladatelů se za deset let existence „ukradenek“, tedy do roku 2020, uskutečnilo několik tisíc výstav a kolem sedmi set jich proběhlo přímo v Českém Krumlově.  Galerie takto vyprodukovaly obrovské množství záznamů a zajímavé by jistě bylo se k nim v současnosti vrátit. Úkol pro digitální archeology budoucnosti?

Fyzické sdílení

Jednou z franšíz UKG je také dodnes funkční vitrína v děčínské části Podmokly, kterou v roce 2013 založil básník, kulturní organizátor a pedagog Radek Fridrich spolu s Ottou Chmelíkem z děčínského archivu. Na jeho budově se galerie dodnes nachází. Impuls pro založení UKG v chřadnoucí čtvrti severočeského města našel Radek původně v článku časopisu Respekt o síti „ukradenek“, který ho  nadchl.

Také Radek byl inspirován možností přinést do veřejného prostoru města nové podněty, ale zároveň  povzbudit zájem veřejnosti o vnímání místního okolí a ukázat, že se v něm dá něco dělat a že lze zlepšovat jeho kvalitu. V podobném duchu, avšak s odlišným přístupem k organizaci i financování vitríny, přistupuje ke galerii kurátorka Adéla Kopecká, děčínská rodačka a absolventka Kurátorských studií na ústecké Fakultě umění a designu UJEP, která po Radkovi v roce 2023 převzala organizaci galerie. Podobně je na tom v současnosti také vitrína v Českém Krumlově, kterou se v roce 2021 rozhodly obnovit Viktorie Nácalová, Lenka Volfová a Dominika Rhiannon Lewis, které jsou spojeny ještě s provozem místního kulturního prostoru Prádelna. Tyto dvě Ukradené galerie jsou zároveň posledními, které z celé sítě přetrvaly do dnešních dnů.

Energetický kapitál

Od počátku je síť UKG významně postavena na dobrovolné práci. V Českém Krumlově pomáhali Artur s Alessandrou spoluorganizovat skoro všechny vernisáže bez nároku na honorář a také Radek Fridrich s dalšími dobrovolníky vedli celých deset let galerii v Děčíně formou DIY. Společně se shodují, že to pro ně byly obohacující časy – hlavně díky lidem, které poznali, a pocitu smysluplné práce, ale také díky vazbám, které nově vznikly mezi návštěvníky.

UKG se bezesporu za léta svého fungování staly nedílnou součástí české nezávislé výstavní scény a jejich přínos ve smyslu vytvoření robustní organizace a sítě namísto centralizace či kurátorského upozadění ve prospěch širší veřejnosti je otevřen zhodnocení a dalšímu rozvoji. Projekt je rozhodně zajímavý svou prací s širokou veřejností a komunitami, čímž přinesl alternativu mimo hierarchie v rámci české umělecké scény. Mísení komunit, jádra návštěvníků, kolemjdoucích a komunity samotných vystavujících nechť zůstane inspirací pro vytváření inkluzivních prostorů otevřených fyzickému sdílení, budování sounáležitosti a protipólem pro současné rozdělování společnosti.

Petra Widžová

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Expozice
Články
Recenze
29.10.2024

Frieze Sculpture 2024: Dialog uměleckého vyjádření s veřejnou zelení

Články
04.05.2023

Žít mezi uměním: Umělecká díla na sídlišti Ďáblice

Expozice
Články
07.11.2022

Ozvěny Parallels: Brusel