Sport, politika a kultura v díle Zdeňka Němečka, ve veřejném prostoru i v rámci olympijských her

Expozice
Články
01.08.2024

Díky letním olympijským hrám 2024 žije v těchto dnech většina světa sportem. Nevyhneme se mu ve veřejném či mediálním prostoru ani na sociálních sítích, a vykoukne jistě i tam, kde bychom to nečekali. Významná a intenzivní sportovní událost i její přesahy jsou přirozeně v hledáčku lidí napříč společností, v pozitivním i v negativním smyslu. V posledních letech se stále častěji probírá neudržitelnost her, invazivní urbanistické zásahy, předimenzovaný rozpočet a politické skandály. Můžeme přesto na jejich pozadí vnímat prostor pro kulturu, vyprávění příběhů jednotlivců a hodnotu lidského setkání v rámci sportu? Zhmotňuje se vůbec během her olympijská myšlenka, kterou ve své podstatě zosobňuje fair play, tolerance a mírová existence, nebo se jedná pouze o nefunkční ideál? Právě sportovní témata, olympijská myšlenka a lidská figura v pohybu fascinovaly sochaře Zdeňka Němečka.

Němeček působil v Československu v 50. až 80. letech. V roce 1959 absolvoval Akademii výtvarných umění v Praze sochou hokejového brankáře, která stávala na pražské Štvanici. V roce 1970 představil první realizaci sportovní plastiky ve veřejném prostoru. Jednalo se o fotbalového brankáře, stál před Aztéckým stadionem v Mexico City. Po něm následovala celá řada sportovně zaměřených děl. Běžci pod názvem Zvítězím (1972) v Mnichově, Diskařka (1982) v Moskvě či Skokanka do vody (1986) ve Frankfurtu nad Mohanem. Sochy určené pro zahraničí i tehdejší Československo spojovalo jejich umístění ve veřejném prostoru. Možnost odstupu od sochy, prázdný a vzdušný okolní prostor i důsledný výběr pilířů a podstavců, na kterých sochy stály, byly pro Němečka zásadní a důležité. Současný veřejný prostor, kde se nyní sochy nacházejí, o ledasčem vypovídá. Je často zastavěný, omezený, plný. Hmatatelně se zde střetává minulost s přítomností. Socha basketbalisty Soustředění (1977) před sportovní halou na Folimance je obehnána do výšky kolen nevzhledným zábradlím, které má zamezit opakování incidentu, kdy do sochy nacouvalo auto a dílo poškodilo. Parkoviště je ostatně všude kolem, aut přibývá a z volného veřejného prostoru pro lidi vzniká prostor pro auta. Podobná situace je i v pražských Holešovicích. U sportovní haly je socha Hokejisty (1972) mezi parkovacími místy a z přední strany je přístup k ní přehrazen vysokým kovovým zábradlím. Dílo stojí samo – oproštěné od doby, kterou přežilo, i od svého autora. Němeček zemřel v roce 1989 a plastiky tak přišly nejen o svého autora, ale i o zastánce. Sochy v některých případech z veřejného prostoru nenávratně mizí. Socha štafety Poselství (1975) z prostranství vedle Strahovského stadionu potichu zmizela v lednu 2023 a Gymnastu (1978) bychom před pražským Domem sportu hledali také marně. Osudy některých zahraničních soch jsou neznámé, ale třeba v Německu o ně stále pečují.

Osobnost a dílo Zdeňka Němečka je pro někoho fascinující, pro jiné minimálně kontroverzní. Sochař reprezentoval svým dílem oficiální umění před rokem 1989 a to mnohým stačí k tomu, aby jej ihned zavrhli a celý jeho život a dílo i veškerou diskuzi orámovali jediným heslem – komunista. Je potřeba zmínit, že od roku 2016 se Němečkův odkaz podařilo částečně rehabilitovat. Český olympijský výbor inicioval vydání sochařovy monografie, jeho díla se objevila na řadě výstav, které se věnují sportu. V roce 2024 je to výstava Na led! Hokej a bruslení v obrazech v Národní galerii v Praze, výstava Jízda v trutnovském Centru současného umění Epo1 a výstava Umění pohybu – sport, politika, kultura v díle Zdeňka Němečka v Galerii UM na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze.

Michaela Režová

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Expozice
Články
Recenze
12.09.2024

Společenská transformace uměním. Je Beuys překonaný?

Články
06.02.2023

Výsledky open callu Bohémská múza

Expozice
Články
Recenze
28.11.2024

Škála prístupov, dialógy žánrov a skupinová individualita