Pražské Quadriennale 2023

Články
24.07.2023

V červnu proměnil každodennost Holešovické tržnice 15. ročník festivalu scénografie a divadelního prostoru Pražské Quadriennale. PQ 2023 hostilo umělkyně a umělce z více než stovky zemí, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě. Hlavní téma festivalu RARE dalo vzniknout společensko-kritickým vhledům reflektujícím současnou ekologickou, post-pandemickou a společensko-ekonomickou krizi.

---

Česko na PQ

V halách 11, 13 a 17 se odehrála hlavní Výstava zemí a regionů. Českým zástupcem byl vizuální umělec David Možný s vítěznou interaktivní instalací Limbo Hardware, kterou popisuje jako „stav vyčlenění z konvenčních struktur světa, který se, nejen kvůli pandemii, stal do jisté míry součástí naší kolektivní zkušenosti“. Možný svou instalací dokázal zpochybnit vnímání reality a setřít hranice mezi skutečností, virtualitou a iluzí.

Česko reprezentoval také studentský projekt Obálkové divadlo autorského týmu studentů pražské DAMU a FAMU. V expozici v podobě poštovní přepážky bylo možné zakoupit diorama vybrané inscenace a na místě jej odeslat kamkoliv do světa. Zdůrazněním symboliky doteků rukou, které dopis odesílají, i těch, do kterých putuje, studenti DAMU reagovali na kurátorskou výzvu k citlivému nakládání s digitálními technologiemi.

 

59 zemí a regionů

Na Výstavě zemí a regionů představila finská scénografka Brynja Björnsdóttir spolu s tanečnicí Sigríður Soffía Níelsdóttir performativní instalaci Congratulations on Being Human. Dílo vycházelo z básní, které Sigríður napsala během léčby rakoviny prsu. Autorky mluvily o vytrvalosti a necitlivosti tváří v tvář nepřízni osudu a o společenství žen, které stojí při sobě.

 

Město duchů

Hlavní cenu festivalu Zlatá triga získala kyperská výstava Spectators in a Ghost City, která umožnila návštěvníkům nahlédnout do historie města Famagusta, které je v důsledku turecké vojenské invaze od roku 1974 nepřístupné, uzavřené a opuštěné. Materiální fragmenty z města na severu Kypru, videoarchivy ze současnosti i minulosti, experimentální sochařské makety inspirované urbanistickou strukturou a performativní postupy dokázaly město duchů propojit s živelnou Prahou.

 

Tržnice jak ji neznáte

Zatímco haly byly dějištěm hlavní výstavy, na náměstí tržnice se divákům naskytla možnost participovat v imerzivních studentských instalacích. Spojení studentstva dvou finských univerzit Uniarts Helsinki a Aalto ARTS dalo vzniknout hravému audiovizuálního prostoru lepkavého neznáma Suo, Silent, Disco. Instalace vznikla na základě různých zážitků a představ o krajině suo (bažina, rašeliniště), která pokrývá téměř třetinu rozlohy Finska. Suo fungují jako velké úložiště uhlíku, které jsou již desetiletí vážně ohroženy odvodňováním a těžbou rašeliny.

V korzech mezi halami probíhala imerzivní představení v rámci sekce PQ Performance. Návštěvníci i kolemjdoucí tak měli příležitost zapojit fantazii a aktivně se účastnit akcí manipulujících prostor, pohyb i čas. Charlotte Østergaard, dánská výtvarná umělkyně, která se zabývá kostýmním, textilním a performativním uměním, představila imerzivní performance Community Walk. Během ní měli návštěvníci příležitost vydat se na průzkumnou a hravou procházku v kostýmu pro dva.

 

Pro dospělé i děti

Součástí doprovodného programu PQ+ bylo i nezávislé profesionální divadelní uskupení absolventů DAMU Loutky bez hranic. Medem vonící, interaktivní výtvarně-divadelní instalace Včely zvala přihlížející k návštěvě sněhobílé jurty a k zapojení se do mlčenlivé práce přítomných včel medonosných.

 

Bohatý doprovodný program

​​Quadriennale se nekonalo pouze v prostoru Tržnice, nabídlo bohatý program také v pátém patře Veletržního paláce. Výstava Fragmenty II v NGP reprezentovala rozmanitost scénografického přístupu k práci s měřítkem. V centru Prahy zase studentstvo DAMU zaštítilo vzdělávací platformu PQ Studio, místo pro setkávání, společnou práci i konfrontaci jednotlivých umělkyň a umělců.

 

Diskuze s odborníky

PQ se věnovalo také přednáškám a diskusím v rámci sekce PQ Talks, kde odborníci/e, umělci/kyně a teoretici/čky přinášeli různorodé pohledy na scénografii. V rámci festivalu se uskutečnil také diskuzní den věnovaný ekoscénografii, který reflektoval rostoucí zájem o udržitelnost a environmentální odpovědnost uměleckých projektů. Prestižní festival tak skýtal skvělou příležitost pro setkání a výměnu zkušeností mezi profesionály a nadšenci, ale byl také bohatým zdrojem inspirace k objevování nových směrů ve světě scénografie a performance designu.

 

Léto na tržnici

Pražská tržnice se tak čím dál častěji stává dějištěm akcí oživujících veřejný prostor a jeho zapomenutá zákoutí. PQ navázalo na květnovou unikátní site-specific akci #5 PROSTOR. V červenci se zase můžeme těšit na divadelní festival Za dveřmi. Pokud vás zajímá historie Holešovické tržnice, nenechte si ujít komentovanou prohlídku bývalých jatek Poznej tržnici.

---

Vojta Dubcová

úvodní foto Libor Galia

více fotografií na PQ Flickr

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Články
Recenze
17.11.2022

Jaká je cena architektonického ocenění?

Články
15.12.2023

Světlo pro metro

Články
Recenze
09.11.2022

Lilith jako třešeň na dortu od bohatých pro bohaté