Pražské Quadriennale 2023

Články
24.07.2023

V červnu proměnil každodennost Holešovické tržnice 15. ročník festivalu scénografie a divadelního prostoru Pražské Quadriennale. PQ 2023 hostilo umělkyně a umělce z více než stovky zemí, což z něj činí nejvýznamnější akci svého druhu na světě. Hlavní téma festivalu RARE dalo vzniknout společensko-kritickým vhledům reflektujícím současnou ekologickou, post-pandemickou a společensko-ekonomickou krizi.

---

Česko na PQ

V halách 11, 13 a 17 se odehrála hlavní Výstava zemí a regionů. Českým zástupcem byl vizuální umělec David Možný s vítěznou interaktivní instalací Limbo Hardware, kterou popisuje jako „stav vyčlenění z konvenčních struktur světa, který se, nejen kvůli pandemii, stal do jisté míry součástí naší kolektivní zkušenosti“. Možný svou instalací dokázal zpochybnit vnímání reality a setřít hranice mezi skutečností, virtualitou a iluzí.

Česko reprezentoval také studentský projekt Obálkové divadlo autorského týmu studentů pražské DAMU a FAMU. V expozici v podobě poštovní přepážky bylo možné zakoupit diorama vybrané inscenace a na místě jej odeslat kamkoliv do světa. Zdůrazněním symboliky doteků rukou, které dopis odesílají, i těch, do kterých putuje, studenti DAMU reagovali na kurátorskou výzvu k citlivému nakládání s digitálními technologiemi.

 

59 zemí a regionů

Na Výstavě zemí a regionů představila finská scénografka Brynja Björnsdóttir spolu s tanečnicí Sigríður Soffía Níelsdóttir performativní instalaci Congratulations on Being Human. Dílo vycházelo z básní, které Sigríður napsala během léčby rakoviny prsu. Autorky mluvily o vytrvalosti a necitlivosti tváří v tvář nepřízni osudu a o společenství žen, které stojí při sobě.

 

Město duchů

Hlavní cenu festivalu Zlatá triga získala kyperská výstava Spectators in a Ghost City, která umožnila návštěvníkům nahlédnout do historie města Famagusta, které je v důsledku turecké vojenské invaze od roku 1974 nepřístupné, uzavřené a opuštěné. Materiální fragmenty z města na severu Kypru, videoarchivy ze současnosti i minulosti, experimentální sochařské makety inspirované urbanistickou strukturou a performativní postupy dokázaly město duchů propojit s živelnou Prahou.

 

Tržnice jak ji neznáte

Zatímco haly byly dějištěm hlavní výstavy, na náměstí tržnice se divákům naskytla možnost participovat v imerzivních studentských instalacích. Spojení studentstva dvou finských univerzit Uniarts Helsinki a Aalto ARTS dalo vzniknout hravému audiovizuálního prostoru lepkavého neznáma Suo, Silent, Disco. Instalace vznikla na základě různých zážitků a představ o krajině suo (bažina, rašeliniště), která pokrývá téměř třetinu rozlohy Finska. Suo fungují jako velké úložiště uhlíku, které jsou již desetiletí vážně ohroženy odvodňováním a těžbou rašeliny.

V korzech mezi halami probíhala imerzivní představení v rámci sekce PQ Performance. Návštěvníci i kolemjdoucí tak měli příležitost zapojit fantazii a aktivně se účastnit akcí manipulujících prostor, pohyb i čas. Charlotte Østergaard, dánská výtvarná umělkyně, která se zabývá kostýmním, textilním a performativním uměním, představila imerzivní performance Community Walk. Během ní měli návštěvníci příležitost vydat se na průzkumnou a hravou procházku v kostýmu pro dva.

 

Pro dospělé i děti

Součástí doprovodného programu PQ+ bylo i nezávislé profesionální divadelní uskupení absolventů DAMU Loutky bez hranic. Medem vonící, interaktivní výtvarně-divadelní instalace Včely zvala přihlížející k návštěvě sněhobílé jurty a k zapojení se do mlčenlivé práce přítomných včel medonosných.

 

Bohatý doprovodný program

​​Quadriennale se nekonalo pouze v prostoru Tržnice, nabídlo bohatý program také v pátém patře Veletržního paláce. Výstava Fragmenty II v NGP reprezentovala rozmanitost scénografického přístupu k práci s měřítkem. V centru Prahy zase studentstvo DAMU zaštítilo vzdělávací platformu PQ Studio, místo pro setkávání, společnou práci i konfrontaci jednotlivých umělkyň a umělců.

 

Diskuze s odborníky

PQ se věnovalo také přednáškám a diskusím v rámci sekce PQ Talks, kde odborníci/e, umělci/kyně a teoretici/čky přinášeli různorodé pohledy na scénografii. V rámci festivalu se uskutečnil také diskuzní den věnovaný ekoscénografii, který reflektoval rostoucí zájem o udržitelnost a environmentální odpovědnost uměleckých projektů. Prestižní festival tak skýtal skvělou příležitost pro setkání a výměnu zkušeností mezi profesionály a nadšenci, ale byl také bohatým zdrojem inspirace k objevování nových směrů ve světě scénografie a performance designu.

 

Léto na tržnici

Pražská tržnice se tak čím dál častěji stává dějištěm akcí oživujících veřejný prostor a jeho zapomenutá zákoutí. PQ navázalo na květnovou unikátní site-specific akci #5 PROSTOR. V červenci se zase můžeme těšit na divadelní festival Za dveřmi. Pokud vás zajímá historie Holešovické tržnice, nenechte si ujít komentovanou prohlídku bývalých jatek Poznej tržnici.

---

Vojta Dubcová

úvodní foto Libor Galia

více fotografií na PQ Flickr

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Články
07.09.2022

Zahrádky jako fenomén – zahrádkářské kolonie součástí městské krajiny

Články
21.09.2022

Koncem září startuje Parallels - evropský festival o umění ve veřejném prostoru

Expozice
Články
12.05.2023

Horror vacui a vyčkávání nejistého