Škála prístupov, dialógy žánrov a skupinová individualita

Expozice
Články
Recenze
28.11.2024

Od obdobia v roku 2022, keď som popisovala scénu off-space galérií a alternatívnych galerijných projektov v Brne, sa potvrdzuje, že záujem o tieto projekty stále pretrváva. Taktiež možno konštatovať, že už existujúce, či novo vznikajúce projekty sa usilujú o kvalitný program a sú postavené na profesionálnejšom prístupe s ucelenou dramaturgiou.

Napríklad v roku 2023 začala fungovať Galerie Cejla, ktorá oživuje lokalitu na okraji centra. Priestor od začiatku činnosti predstavil mnohých domácich autorov a autorky, ale aj zahraničné spolupráce, spolu s ďalším programom, čo ho za pomerne krátky čas etablovalo na brnianskej scéne. Na rozdiel od Cejly, ktorú možno zaradiť medzi artist-run galérie, pod vedením prepojeným na študentov FaVU, ďalší z nových projektov vznikol z iniciatívy tímu spravujúceho hudobno-kultúrne centrum a klub. V priestoroch, s prechodom do baru a oknom do ulice, ktoré môžu slúžiť ako alternatíva časti galerijného priestoru, tak na jar roku 2024 začala svoju činnosť Spektrum galerie.

Tento priestor, ako miesto pre zvukové, vizuálne a performatívne umenie, si od počiatku stanovil cieľ rozširovať siete vzájomnej koexistencie žánrov, autorstva, ale aj publika. Dramaturgia zatiaľ realizovaných výstav a ďalšieho programu tu nemá stálu koncepciu a bolo by možné pokladať ju za premenlivú a stále sa hľadajúcu. Nepokladám to však za negatívum, práve naopak, tento spôsob sprostredkovania umenia tak vytvoril ďalšiu z možností (druhov) malých galerijných inštitúcií v celkovej kultúrnej sfére Brna.

Jedným zo špecifických prvkov galérie sú otváracie hodiny, ktoré sa menia v závislosti od charakteru projektu, pričom ich hlavný otvárací čas je prispôsobený večerným otváracím hodinám baru. Sprostredkovanie programu galérie s istými prvkami spontánnosti, ktoré bolo známe hlavne pri starších projektoch, potvrdzuje charakter miesta a zároveň sprístupňuje výtvarné umenie (vo forme galerijných výstav) ďalším okruhom divákov.

Činnosť galérie začala v apríli 2024 hudobno-performatívnou intervenciou Marie Komarovej. Táto intermediálna umelkyňa a členka zoskupenia PYL tu predstavila zmysly podnecujúce vystúpenie, ktoré konvenovalo z klubovým pôvodom priestorov galérie. Tie sa atmosféricky, i keď nenápadne, prepisujú do charakteru všetkých realizovaných projektov galérie i napriek tomu, že priestor má odčlenenú a pre galerijné účely prispôsobenú formu. Ďalšie z výstav boli zamerané viac výtvarne s častými performatívnymi prvkami. Uskutočnilo sa tu niekoľko individuálnych, aj skupinových výstav, na ktorých sa podieľali mladí absolventi, ale aj už etablovanejší autori, prevažne z prostredia Brna.

Posledným projektom, ktorý v galérii prebieha počas jesene 2024, je výstava novovznikajúceho kolektívu Fuga. Formou skupinovej, no zároveň individuálnej výstavy, tak galéria prináša ďalší z rôznorodých projektov, ktoré prostredníctvom svojej dramaturgie hodlá komunikovať.

Mladé zoskupenie (Tereza Dvořáková, Kateřina Houbová, Adéla Holešová, Johana Hnízdilová, Ivo Jedlička, Dita Lešovská, Anna Rusínová, Markéta Špundová) tu prezentuje vzájomnú iniciatívu tvoriť a vystavovať spoločne, pričom reaguje na často skloňovaný individualizmus a dôraz na sebaprezentáciu v oblasti vizuálneho umenia. Inštalácie v priestore jednej miestnosti galérie zrastajú s prostredím a doslova ho vypĺňajú svojou prítomnosťou, aj  vzájomnou fyzickou spojitosťou.

Všetky diela, ktoré balansujú medzi zámerom zbavovania sa individuality a zachovaním si časti autorského rukopisu jednotlivcov, sa pohybujú na hraniciach designu a výtvarného umenia, čo im dodáva špecifický podtón neurčitosti. Nekonkrétne tematické zameranie výstavy je vysvetlené ako uvedenie a začiatok činnosti samotného kolektívu. Prvú intervenciu Fugy by tak bolo možné čítať ako prezentáciu celku, ako pomerne vysokého počtu individualít snažiacich sa o súdržnosť v jednom organizme. Názov výstavy Crazy Fuga môže predstavovať mladú energiu a chuť tvoriť, ako aj podnet pre únik, či hľadanie kolektívnej útechy, čo v texte naznačuje aj kurátor výstavy Mikuláš Medard, taktiež patriaci do tejto generácie mladých umelcov.

Vznik kolektívu a ich spoločná prezentácia dokladajú neutíchajúce potreby združovania sa a snahy o hry s kolektívnym autorstvom, či prepájaním sfér produktového designu a výtvarného umenia, ktoré možno badať aj v globálnejšom rámci umeleckej scény. Tieto tendencie môžu pôsobiť neisto, no vznikajú ako prirodzená reakcia na stále narastajúci tlak propagácie a (seba)prezentácie v online realite sociálnych sietí, či potrebu presadenia sa v sieťach súčinných s ostatnou spoločnosťou, rozlievajúcou sa v mechanizmoch hodnotiacich a spotrebných algoritmov.

Ostáva otázkou, ako sa takáto mladá iniciatíva dokáže ďalej pohybovať v rámci scény a aj samotnej životnej praxe v kontextoch problematizácie kolektivity a zbavovania sa tendencií komodifikácie tvorby. Tiež bude iste dôležité určenie ich ďalšieho zamerania, ktoré môže byť orientované napríklad bližšie k angažovanému či aktivistickému prístupu, ako dokladá program mnohých starších umeleckých skupín a kolektívov (v českom prostredí napríklad Rafani, Tvrdohlaví, Guma Guar) alebo smerovať k problematike starostlivosti a sebareflexie v konfrontáciách s témami technologizácie spoločnosti, či prekarizácie práce, ako mnohé súčasné zoskupenia (StonyTellers, lilky_60200, BCAA system a ďalší).

Výstavu kolektívu Fuga, predstavujúcu objektové inštalácie, pripisujúce materiálom ako textil, kov, či keramika posunuté roviny významov a vzájomných vzťahov, by bolo možné spolu s jej sviežou energiou metaforicky prepojiť so samotným miestom jej prezentácie -- galériou Spektrum. Jej prítomnosť na scéne off-space a artist-run inštitúcií v Brne priniesla ďalší z prístupov v rámci spolupráce viacerých médií a prostredí. Svojím programom ostáva otvorená širokej verejnosti, no zároveň podporuje mladé iniciatívy a zachováva si istý princíp klubovej atmosféry, ktorá je v rámci celkovej kultúrnej mapy mesta dôležitým miestom pre zdieľanie obsahov, či rozširovanie diskurzu nielen lokálneho autorstva a publika, s možnosťou priniesť rozširujúce formáty spolupráce prestupujúce rámec výtvarného umenia.

Viktória Pardovičová

 

Komentáře (0)

Inzerce

Související články

Články
19.11.2024

Sentiment útočí

Expozice
Články
28.06.2024

Lidé jsou zvyklí chodit na výstavu, ale ne do laboratoře

Články
25.10.2022

Kámen, město, papír: Konference o umění veřejném prostoru