Odůvodnění komise Komise byla mile překvapena celkovou kvalitou předložených návrhů na nové dílo na Točnu Dlabačov a z celkového počtu 31 přihlášených se rozhodla ocenit čtyři díla. Vítězný návrh by měl vzniknout v blízkosti bistra a kulturně-komunitního centra Točna Dlabačov na lávce vedoucí ke Stadionu Strahov. Osazení nového díla je předpokládáno na květen, termín a harmonogram budou upřesněny do domluvě s autorem vybraného návrhu. Komise se namísto druhého a třetího místa rozhodla v tomto případě udělit tři druhá místa. Jednotlivé oceněné návrhy a výběr ze všech zaslaných budeme postupně zveřejňovat na sociálních sítích Umění pro město.
Členové a členky komise pro nové dílo na Točnu Dlabačov na Břevnově
Nezávislá část komise:
Anna Švarc – architektka a projektová manažerka metra
Kurt Gebauer – sochař a vysokoškolský pedagog
Zuzana Štefková – vysokoškolská pedagožka a kurátorka galerie Artwall
Magda Stojowska – divadelní režisérka, spoluzakladatelka Nesedím, sousedím
Závislá část komise:
Agáta Hošnová – kurátorka, PR & Social Media Manager Umění pro město (GHMP)
Marty Schlichter – kreativní manažer spontánního kolektivu abcD lab, Břevnov
Vítězným dílem otevřené soutěže na nové dílo na Točnu Dlabačov se stal návrh Za mír od Adama Zeta. Na návrhu komise ocenila především důslednou práci se zadáním otevřené výzvy, která vyzdvihovala propojení se specifickou místní historií. Zet se ve svém návrhu obrací ke strahovským spartakiádám a rekontextualizuje jejich masové heslo „Za socialismus – Za mír”. Jeho velká vztyčená lešenářská konstrukce zakončená vlajícími elementy zároveň funguje i jako brána. Autor vypouští první část sloganu a místo toho se zaměřuje na heslo „Za mír”, které je na jednu stranu radikální a nadčasové, ale ve své nekonkrétnosti i vyprázdněné. Komise ocenila právě mnohovýznamovost a proměnlivou dvojsečnost tohoto motta. Co je v dnešní době mír a kdo si může užívat jeho privilegia? K jakým politickým cílům je dnes využíván a kým? Jak píše autor: „Objekt svou konstrukcí tiskne do prostoru zneužité heslo, které je dnes opět v ohrožení a otevírá otázku, kam až jsme jako společnost schopni zajít za cenu míru.” Komise kladně hodnotila také monumentalitu a odvážnost vizuálního návrhu. Zároveň konstatovala, že návrh musí projít – vzhledem ke svým rozměrům – pečlivým zhodnocením statika. Dílo má potenciál se díky své velikosti, která ale nepůsobí zbytečně nabubřelým dojmem, stát staronovým symbolem břevnovské točny a skrze doprovodné programy iniciovat diskuzi o tom, čemu a komu tento proklamovaný mír dnes slouží.

Finanční ocenění: 30 000 Kč
Instalace představuje nenápadnou intervenci do prostoru Točny Dlabačov a přirozeně navazuje na historické červené zábradlí původní točny. Projekt sestává z několika kuličkových drah, jejichž trajektorie jsou inspirovány trasami tramvají, které okolo točny projíždějí. Komise na návrhu ocenila především jeho hravost a možnost interaktivity, která přímo zapojuje členy místní komunity, konkrétně rodiny s dětmi. Komise rovněž kladně hodnotila jednoduché ale efektivní architektonické řešení návrhu. Přirozená gravitace nakloněné dráhy z návrhu dělá zároveň plně funkční projekt.
Finanční ocenění: 10 000 Kč
Matyáš Bartoň se do soutěže přihlásil s jednoduchým typografickým návrhem, ve kterém nahradil stávající červené zábradlí nápisy NÁDECH, VÝDECH. Při výstupu či sestupu na schodech by si tedy kolemjdoucí mohl uvědomit rytmus svého dýchání. Komisi zaujal především soustředěný autorský rukopis a propojenost s místem skrze dynamiku a rytmus těla. Návrh zároveň odkazuje i ke sportovní minulosti Strahova, kdy byl v rámci cvičení kladen důraz na správné dýchání. Komise ocenila i kvalitní řemeslné zpracování návrhu.
Finanční ocenění: 10 000 Kč
Návrh Návěstí komisi zaujal svým grafickým zpracováním, které pracuje s tramvajovými značkami (návěstími), která jsou – slovy autorského dua – „nenápadnou součástí pražského uličního prostředí”. Dochází zde k rekonfiguraci známého, ale opomíjeného systému ve veřejném prostoru, jednotlivá návěstí se setkávají v „neobvyklé choreografii”. Návrh připomíná stylizovanou grafickou zahradu evokující design 60. let. Komise na návrhu ocenila výraznou barevnost a jednoduchou rozpoznatelnost, která by byla viditelná i z dálky. Zároveň dílo vědomě pracuje s tématem tramvajové dopravy a dynamiky urbanismu, což komise rovněž ohodnotila kladně.
Finanční ocenění: 10 000 Kč